Foto: Bengt Undén
måndag 26 augusti kl 15:35

Jägareförbundet Uppsala Län arrangerade gratis utbildningsjakt för nya jägare

Foto: Foto: Bengt Undén

Lördagen 24 augusti samlades åtta förväntansfulla nya jägare till en utbildningsdag i Faringe straxt öster Uppsala. Utbildningsjakten var gratis och hanterades av ett engagerat gäng från ett lokalt jaktlag. Under dagen hölls såväl teoretisk som praktisk utbildning varefter dagen avslutades med ett vakpass i markerna.

Den teoretiska utbildningen hanterade “Jaktetik” med allt vad detta innebär, sedan “Jaktskytte” där olika bildspel visades med jaktbart vilt i olika miljöer och ställningar följda av diskussioner för att få eleverna att tänka till om skott var möjliga eller ej.  Ledarna bjöd rikligt på egna bra och dåliga erfarenheter och gamla minnen. Diskussionerna var goda och intresset stort!

Foto:Foto: Bengt Undén

De praktiska övningarna, med .22 kaliber, innefattade först en rådjursfigur på 50 meter där skyttet skedde på fri hand utan stöd. Resultatet blev ungefär 45 % träff i träffområdet! Diskussion följde om viktigheten att ha bra stöd samt att ta god tid på sig och att “andas”! Därefter följde fyra viltmål på olika avstånd och med olika stöd. Resultaten förbättrades för varje övning och i sista målet, ett vildsvin på 50 meter, där skyttarna fick använda lärdomar och ta valfritt stöd, satt alla skotten inom 4ans markering. Ett utsökt resultat.

Foto: Foto: Bengt Undén

Utbildningen fortsatte med vakjakt där råbock, vildsvin, räv och grävling var tillåtet vilt. Många observationer av rådjur, även bockar, men jägarna skötte sig bra och avstod skott på längre håll. En råbock fälldes med ett bra placerat skott av en mycket lycklig premiärskytt. Avslutningen av dagen blev att skytten själv, med hjälp, fick ta ur och städa bocken.
Skytten överlycklig att utan kostnad få ta med sig råbocken hem.

Foto: Bengt Undén

Ett stort tack framförs till Uppsala JVK för sponsring av viltmålen och till lokala jaktlag och markägare för möjlighet att genomföra utbildningsdagen

// Bengt Undén
Vice Ordförande, sekreterare